Erezii si secte


Evangheliştii sau Creştinii după Evanghelie. Şi-au luat numele acesta, sub pretextul că toată viaţa lor este în perfectă armonie cu Sfânta Evanghelie. Secta a apărut în Elveţia la sfârşitul secolului XIX, unde poartă numele de chrétiens –creştini. La noi a fost adusă la începutul acestui secol de nişte străini, mai întâi prin părţile Sibiului (Cisnădie), apoi în Bucureşti şi Iaşi.
În capitală a început a prinde teren şi a se organiza sub numele de „Réunions évangeliques françaises”. Revista prin care au încercat să se introducă în cercuri cât mai largi era intitulată „La Réunion de Croyants pour le Culte” şi era editată în Bucureşti, iar secta a început a prinde teren mai cu seamă după ce a căzut victimă Grigorie Constantinescu, fiu de ofiţer trimis în Elveţia spre a se perfecţiona într-o meserie, dar a revenit după patru ani ca predicator evanghelist. Mobilizat în războiul din 1916–1918, ajunge prin Iaşi unde începe să activeze, reuşind să facă o casă de rugăciuni. Capitala Moldovei devine centrul organizaţiei sectei, datorită lui Grigorie Constantinescu, devenit predicator şef. De aici rătăcirile sectei se coboară prin judeţele învecinate, „creştinii după Evanghelie” organizându-se apoi într-o uniune a cărei conducere centrală se mută din nou la Bucureşti, împreună cu Grigorie Constan-tinescu.
Învăţăturile lor sunt expuse în broşurile „Memoriu sau scurtă expunere a punctelor de doctrină ale Comunităţilor creştine” şi „Memoriu sau scurtă expunere a doctrinei Creştinilor după Evanghelie”.
Rătăcirile proprii evangheliştilor sunt următoarele:
a) Consideră că botezul este unul, dar are trei feţe:
• botezul apei, care nu mântuieşte;
• botezul Sfântului Duh, care poate fi primit înainte, deodată sau după cel al apei;
• botezul în moartea Domnului, care este starea cea mai înaltă de sfinţenie la care poate ajunge un credincios.
b) cred că sunt patru judecăţi:
• a celor credincioşi, făcută în cer cu mult înainte de judecata cea mare a păcătoşilor;
• a celor în viaţă, la venirea a doua a Domnului, când va începe mileniul şi când se vor despărţi oile de capre;
• a păcătoşilor, la sfârşitul mileniului;
• a îngerilor răi.
c) Deşi înlătură Sfânta Tradiţie, admit totuşi că există trei ceruri: cerul dintâi sau atmosfera, cu nori, cu zare albastră; cerul al doilea, sau al stelelor, din jurul globului pământesc; cerul al treilea este raiul lui Dumnezeu, în care sălăşluiesc îngerii şi sufletele drepţilor şi care este locul de odihnă şi de aşteptare. La judecata din urmă, cerul dintâi şi al doilea va arde şi tot pământul va fi mistuit de foc, numai cerul al treilea va rămâne;
d) La venirea a doua se va face convertirea iudeilor cu atâta putere, încât va fi „o adevărată înviere din morţi”;
e) Mileniul.
Evangheliştii n-au ca celelalte secte o organizaţie centrală, fiind prea puţini. Celelalte rătăciri sunt comune cu ale baptiştilor şi ale altor secte.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s